Marijke en Marlous rond de wereld!

kkkkkkkkkoud!!!!!!!!!!!!!!!!!

8-8

Om 4:45 uur ging de wekker... Best vroeg! Nadat we ons dik hadden aangekleed stapten we in de auto. De auto liet ons weten dat het 2 graden was...brrrrr!!! De game drive startte nadat iedereen een plekje had in de auto, nou ja, eerder een bus, want er konden 15 personen in. Voor een gezin werd een andere auto geregeld omdat ze er niet meer in pasten. We kregen deze keer met twee personen een dekentje en dat was wel knus, maar niet bepaald warm. Luuk gaf de schijnwerper om dieren te spotten snel aan de man die voor hem zat, zodat hij tenminste geen ijskoude handen kreeg. We bleken qua game drives verwend te zijn geweest, want deze viel een beetje tegen. De chauffeur bleef hoofdzakelijk op de geasfalteerde weg en het was nu niet zo dat hij met de bus dichter bij de dieren probeerde te komen. Omdat het zo ontzettend koud was, de temperatuur daalde nog een paar graden rond de zonsopkomst, zagen we voor ons gevoel niet heel veel dieren. We zagen impala's, zebra's nyala's, wildebeesten, een giraffe, een neushoorn, een hyena ( die was wel,heel gaaf, want hij stond vrij dicht bij de weg), gieren, aapjes en uiteindelijk zagen op de terugweg ook nog een luipaard (ook heel erg gaaf natuurlijk! Zo zie je ze helemaal niet en dan zie je ze ineens twee dagen achter elkaar) Om half 9 kwamen we totaal verkleumd terug bij de receptie. We besloten een warme bak koffie te halen bij de snackbar om te ontdooien. Met de bak koffie in de zon warmden we snel op en dus gingen de kleren laagje voor laagje uit. Nee, we hebben niet in onze blote tokus op het terras gezeten, no worries! Maar we stapten uiteindelijk wel in een korte broek en een shirt in de auto toen we van Skukuza vertrokken in tegenstelling tot de lange broek, het hemd, shirt met lange mouwen en de drie truien die we 's morgens aan hadden tijdens de game drive.... De temperatuurverschillen zijn gelukkig niet zo groot...;-) Vlak voor vetrek zagen we hoe een zebramangoeste (lijkt op een wezel) bij de overburen de keuken leeg roofde. We besloten de route door het park richting Hazyview te nemen in plaats van de geadviseerde route die om het park heen liep. We reden door recentelijk afgebrand gebied en dus zagen helaas niet heel veel dieren langs de weg buiten de impala's, zebra's en kudu's. Bij een waterplas hadden we wel mazzel. Er lag een nijlpaard in het water en aan de kant lag een grote krokodil te zonnebaden samen met een stel schildpadden, ook stond er een bijzonder soort ooievaar; de zadelbekooievaar. Nadat we een ontzettende vieze bak koffie hadden gedronken bij de uitgang van het park reden we via de panoramaroute naar Dullstroom. De panoramaroute liep door de bergen en door een natuurgebied dat men Highlands Meander noemt. Dat gebied deed nog het meest denken aan Schotse hooglanden, heel bijzonder om te zien. Deze weg is met 2169 meter hoogte ook de hoogste snelweg van Zuid- Afrika. In het dorp Sabie besloten we te lunchen en we merkten dat het aardig afgekoeld was. Toen we eenmaal in Dullstroom aangekomen waren was het uiteindelijk nog maar 6 graden! Daar sta je dan in je korte broek en t-shirtje... Brrrrrr! In het huisje was het niet veel warmer en dus waren we heel erg blij toen we de elektrische matrasverwarmer zagen en nog blijer toen we zagen dat deze al op preheat stond :-). We trokken snel warmere kleren aan en konden nog een stuk van de hockeywedstrijd van de Nederlandse dames zien. Omdat we nog wilden inchecken voor het vliegtuig besloten we om in een pub in Dullstroom te gaan eten waar volgens de eigenaresse van de lodge ook wifi zou zijn. Daar aangekomen bleek de wifi niet te werken, maar we mochten wel inchecken op de computer. Gezellig gegeten en met het personeel zitten kletsen. Het bleek in Dullstroom gesneeuwd te hebben en ook in Pretoria en Johannesburg had het deze dag gesneeuwd. Niet zo raar dat het koud was dus. In de pub was het ook niet erg warm, want de houtvoorraad was bijna op omdat de leverancier ziek was... Nadat ook het inchecken voor elkaar was en we de Irish Coffee op hadden zijn we terug gegaan naar het huisje. Met z'n vieren in en rond het voorverwarmde bed van Luuk en Erica Skip Bo gespeeld tot de wijn zo goed als op was en toen gaan slapen.