Marijke en Marlous rond de wereld!

Grote beesten...

5-8

Om kwart voor 6 stonden we bij de receptie om nog even snel een bakkie koffie te drinken voor vertrek. Om 6 uur vertrokken we. Dik aangekleed en met een dekentje over, stiekem is het soms best koud in Afrika, begonnen we aan de tour. Voor we bij het gamepark waren waar we de big 5 konden spotten (een hek verder...) zagen we al impala's en nyala's, maar het werd in het park nog veel spectaculairder. Voorop de auto zat een spoorzoeker en die gast zag echt alles. We zagen nog meer impala's, nyalas, een giraf, wildebeesten (die ook echt als een stel wilde beesten over de weg kwamen rennen, gaaf gezicht!) kudu, zebra's en vervolgens kwamen we bij de eerste en gevaarlijkste van de big 5; de buffel. We dachten dat we ze van de weg af al best goed konden zien, maar de chauffeur en ranger Olaf vond dat we wel wat dichterbij konden komen en parkeerde de auto op nog geen twee meter van de buffels! Die buffels interesseerde het geen bal en ze graasden vrolijk verder. Wat verder op de route zagen we een kudde olifanten, deze stonden behoorlijk ver van de weg, maar ook dit was geen probleem. De heggenscharen werden uit een tas en uit het handschoenvakje gehaald en terwijl we over bosjes en struiken reden werden her en der takken van bomen of prikkelbossen gesnoeid en zo stonden we uiteindelijk midden tussen de olifanten. Supergaaf! Wat zijn die beesten gigantisch groot en imposant. Ook zij keken maar amper op of om en aten ongestoord verder... Het klinkt en ziet er wel even anders uit dan een grazende buffel, want olifanten houden van boomschors en slopen dus complete bomen. Na een tijdje tussen de olifanten te hebben staan kijken gingen we al snoeiend terug naar de weg. Olaf had via de radio gehoord dat er zowel leeuwen als neushoorns gesignaleerd waren, maar hij had ook begrepen dat de leeuwen in beweging waren en dat ze niet meer zeker wisten waar ze waren. We mochten kiezen; naar de neushoorns rijden of op zoek naar de leeuwen. We kozen voor de neushoorns. Geen verkeerde keuze, want even later stonden we een paar meter bij vier neushoorns vandaan. In het begin keken ze even verstoord op, maar daarna graasden ook zij rustig verder. Een van hen ging op een gegeven moment zelfs relaxed liggen. Het is bij al die dieren, nou ja, bij de buffels, neushoorns, olifanten, nijlpaarden en giraffen in elk geval erg mooi om te zien hoe kleine vogels continue druk zijn met de parasieten van de huid te halen. Nadat we bij een dam nog even naar nijlpaarden hadden gekeken was het tijd om terug te gaan. Bij de lodge hebben we toen eerst ontbeten en daarna zijn we terug gegaan naar ons huisje. Toen we aan kwamen lopen zagen we heel veel wc-papier onder het huisje liggen. We dachten eerst dat de wc buiten geen afvoer had, maar toen we boven kwamen bleek dat de apen een feestje hadden gehouden terwijl wij weg waren. Ze hadden aan het pak wijn geknabbeld, de kussens uit de bank gegooid en met het wc-papier gespeeld. Dat was wel grappig, wel een beetje jammer dat ze de wc niet gebruikt hadden, maar in plaats daarvan overal gepoept hadden, inclusief op de kussens... Nadat we de apenzooi opgeruimd hadden hebben we even lekker een boekje gelezen en geluierd. Ondertussen kwamen er een stel zebra's voorbij gewandeld alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Is het voor hen natuurlijk ook, maar wij stonden toch even gek te kijken. Rond half twee bedachten we dat het wel leuk zou zijn om naar Moholoholo te rijden, een opvangcentrum voor roofvogels en andere roofdieren. Daar aangekomen bleek het echter gesloten te zijn. We hadden niet helemaal in de gaten dat het zondag was. We besloten bij een nabijgelegen park wat te gaan eten, maar bij aankomst bleek dit ook gesloten te zijn. Dan maar naar het tankstation want de high tea bij de lodge zouden we inmiddels niet meer redden. Leuk bedacht, maar het restaurantje en de snackbar waren ook dicht. De pompbediende gaf ons als antwoord dat we voor een lunch het beste naar Hoedspruit konden rijden. Op weg daarheen zagen we echter een opvangcentrum voor cheeta's waar we ook konden lunchen. Prima! De laatste tour hadden we gemist, maar dat vonden we niet erg. Sterker nog, we waren dolgelukkig toen we zagen dat er Bobotie op het menu stond, want dat hadden we tot nu toe nog in geen enkel restaurant kunnen krijgen. De Bobotie was heerlijk! Eenmaal terug bij het huisje hebben we een 'koud' biertje gepakt (klein minpuntje van die huisjes is dat er geen koelkast is) en hebben we van de zonsondergang genoten. Tot het avondeten hebben we vervolgens Skip Bo zitten spelen en na het eten hebben we nadat we de sterren gefotografeerd hadden ook nog een potje gespeeld.

Rond kwart over 1 werd ik wakker. Ik hoorde voetstappen en hoorde bladeren ritselen. Vanuit de badkamer gekeken of ik wat zag, maar ja zonder lenzen en in het donker zie ik niet zo heel veel, dus ben ik toch maar weer naar bed gegaan.