Marijke en Marlous rond de wereld!

Naar Swaziland

31-7 Op tijd opgestaan omdat we vandaag 380km moesten rijden... Na het inpakken van de auto eerst nog even naar het strand gereden omdat ik het strand nog niet gezien had. Een hele mooie blauwe zee en prachtige hoge golven! Had daar rustig nog een paar uur kunnen zitten, maar we moesten echt wel gaan rijden. Rond twee uur kwamen we aan bij de grensovergang met Swaziland. We kregen een papiertje mee dat we moesten laten stempelen, maar dat was de grenswachter even vergeten te vertellen. Wij reden vrolijk verder en dus werden we teruggestuurd. Nadat we de paspoorten hadden laten stempelen en ook het papiertje mochten we vervolgens doorrijden naar de grenspost van Swaziland. Hier weer naar binnen en de boel weer laten afstempelen. Toen we de auto in wilden stappen kregen we te horen dat we ook voor de auto moesten betalen. Wij dus weer terug naar binnen en daar betaald voor de auto. De baliemedewerker verzekerde ons er nog een keer van dat we het beste en mooiste land ter wereld binnen zouden gaan. Geen criminaliteit en iedereen is vriendelijk en behulpzaam was de boodschap. Net over de grens hebben we een hapje gegeten bij een guestlodge/ restaurant en daarna zijn we verder gereden richting Mlilwane. Onderweg nog een keer gestopt om te tanken. Dit was ook wel grappig; in Swaziland hebben ze een eigen munteenheid, maar hij staat 1:1 met de Afrikaanse Rand en dus kun je ook met de Rand betalen. Bij het tanken gaven we de pompbediende het bedrag in Rand en hij wilde ook wisselgeld in Rand geven. Voor hij dit bij elkaar had moest hij eerst 6 collega's af. Rond 5 uur kwamen we bij Mlilwane aan, een prachtig park omringd door bergen.... Van dichtbij bekeken bleek het wat meer op Swazi Centerparks te lijken :-) wel grappig hoor, maar die drie nachten zij ook echt wel voldoende! Grote groepen toeristen in een nagemaakt Swazidorp. Van de voorkant lijken het traditionele bijenkorfhutjes, maar ze zijn uitgebouwd met een douche en toilet en we zouden zelfs het kraanwater moeten kunnen drinken. De impala's, wrattenzwijntjes, springbokken, zebra's en andere bokken lopen overal. Er liggen een stel krokodillen bij het water en we werden weer gewaarschuwd voor loslopende nijlpaarden. Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur gezeten en toen zijn we naar bed gegaan. Eenmaal in bed hoorde je de impala's en zebra's naast de hutjes van de blaadjes snoepen. Weer 's wat anders; wakker gehouden worden door kauwende impala's en zebra's :-).