Marijke en Marlous rond de wereld!

Ukutula

19-7 Eenmaal uit het vliegtuig werden we opgewacht door iemand van het reisbureau. Hij gaf ons de reispapieren met alle vouchers en zorgde dat we auto op konden halen. Hij vertelde dat er in Zuid-Afrika 9 talen gesproken worden, 11 zelfs als je het Afrikaans en Engels meetelt. Over de verkeersregels was hij kort; links rijden, de controles in de gaten houden en...oh ja... Je mag iedereen langs alle kanten inhalen! Da's best maf op een vierbaans snelweg... Om half 12 zaten we in de auto en een uur later hadden we de eerste impala's, zebra's en struisvogel gezien! Onderweg naar Ukutula Lodge zijn we gestopt bij een grote supermarkt in Brits. Een bijzondere ervaring... Er zijn mensen die je boodschappenkar voor je willen duwen, mensen die de auto in de gaten houden op de parkeerplaats, mensen die je boodschappen inpakken en zelfs een bewaker die controleert of je de auto wel met een sleutel gestart hebt als je de parkeerplaats afrijdt... Hmmm... Zegt toch iets over de veiligheid van Zuid-Afrika?! Nadat we dachten dat we de drie kilometer dirtroad naar de lodge al hadden afgelegd, kwamen we door een hek waarna de echte dirtroad begon. Ontzettend gaaf! Zebra's, impala's heel dicht in de buurt van de auto! Een prachtig begin van het verblijf hier! We werden ontvangen door Michelle die na het voorstelrondje in het Nederlands verder ging. Altijd handig :-) Zij werkt en woont hier nu drie jaar en is inmiddels getrouwd met een Zuid-Afrikaan. Ze vertelde ook wat over de onveiligheid en hoe heftig het is met de apartheid...geen leuke verhalen.  Ook vertelde ze wat over het land rondom de lodges, dat ook van dezelfde eigenaars is. Hier leven veel zebra's, inpala's, springbokken en ander 'klein' wild, maar ook 5 giraffen, 2 vrouwtjes, 1 mannetje en 2 jongen waarvan er 1 nog maar 5 maanden oud is. Hopen dat we die ook nog gaan zien hier! Luuk stak hierna al snel de braai aan en wij begonnen met extra lagen kleding aan te trekken want zodra de zon begon te zakken werd het al snel kouder. Hoe koud? Héél koud!!! Lees: een shirt met lange mouwen, een trui, een fleecevest, capuchon, dikke spijkerbroek, dikke sokken en wandelschoenen en dan nog lopen blauwbekken... Winter in Afrika heet dat. Heerlijk gegeten bij -2? of zo en daarna snel naar bed gegaan. Om half 9 lagen we allemaal flink te snurken hahaha!