Marijke en Marlous rond de wereld!

Rainbow Valley

Heerlijk uit mogen slapen tot een uur of half 7! Vervolgens werden we ook nog verwend met een warm ontbijt bestaande uit eieren, spek, gebakken tomaat, courgette en uiringen en brood natuurlijk. Wat afzien zo'n kampeertrip... NOT! Ricky was later dan gepland, maar bietste nog even snel een kop koffie en een stuk brood met bacon mee voor hij ons na de afwas en het opruimen mee nam naar de andere kant van Rainbow Valley. Een open vlakte omringd door een stel bergen waar hij en de skinnamegroup waar hij deels bij hoort (zijn familieleden waren van verschillende stammen waardoor hij ook bij meerdere stammen hoort) rituelen uitvoeren. Voor we aan de wandeling begonnen tekende hij een stamboom die uiteindelijk meer leek op een traditionele dottpainting. In meerdere gorges in de bergen waren muurschilderingen te vinden en gaandeweg vertelde Ricky ons heel veel over de gevonden grindstones (stenen waarmee zaden e.d. gemalen werden), het gereedschap, sporen van dieren en bushtucker (alle eetbare planten). Erg interessant! Ok, ik (Marijke) beken, ik heb als een leergierig studentje alles wat hij over de planten  en muurschilderingen vertelde meegeschreven... Voor we de gorge in liepen vroeg Ricky ons even te wachten. Hij kondigde al roepend aan dat hij er was en vroeg de spirits om toestemming om ons de schilderingen te laten zien. Vervolgens moesten we een voor een naar voren stappen en legde hij een stok tegen onze schouders en sprak daarbij weer een soort gebed uit. Over sommige muurschilderingen mag ik helaas niets vertellen en het grootste deel van het plantenverhaal zal ik jullie hier besparen, dat kan ik wel bij de foto's verwerken. (@Janet de Leeuw :Hoi schoonmama, wij willen nu wel gebruik maken van het aanbod van wat extra fotoruimte hoor hahaha) Erg veel bushtucker proeven zat er helaas niet in, we kregen wel een bushplum te eten, maar daar zat niet veel smaak aan. Na de wandeling reden we naar een schuurtje waar de vergaderingen van het parkbestuur plaats vinden. Hier had Ricky nog boeken, foto's, wapens etc liggen die we mochten bekijken. Ook had hij nog een soort rode hars van een eucalyptusboom die werkt als een pleister. Tijdens het houtsprokkelen de vorige dag had Marijke haar hand open gehaald en dit wondje zat nog niet dicht. Ze moest het wondje vochtig maken en er daarna verkruimelde hars op strooien. Nu (2 dagen later) is het wondje zo goed als genezen... Wonderspul! Toen de koffie en de koekjes op waren en we Ricky gedag hadden gezegd zijn we naar Finke River gereden voor opnieuw een barbecue lunch. Het brood was uitgedroogd en er waren nog heel veel restjes over, dus we konden heerlijke tosti's maken. Omdat er vandaag niet zoveel op het programma stond, en we niet net als de andere dagen honderden kilometers af hoefden te leggen konden we na de lunch nog lekker een tijdje op de rivierbedding blijven zitten en genieten van de omgeving. Zo mooi! Hierna was het tijd voor een biertje. Chris reed ons naar het Glenn Helen resort (nou ja, t was gewoon een receptie van een camping....) zodat wij in de Beergarden konden relaxen, terwijl hij op het kamp alvast de soep zou opzetten. Het was zo gezellig in het cafeetje dat we besloten na de soep met damper (lekker brood!) en chocoladetaart na (ook weer op kampvuur gebakken en gepresenteerd met de quote "You can only understand people if you understand chocolate") nog even terug te gaan. Chris had gezien dat er een zanger zou optreden die erg goed zou moeten zijn. De zanger,die ook Chris heet, was zeker erg goed. Hij kreeg het zelfs voor elkaar om muziek te maken met een stel simpele lepels! Na de tijd nog even met hem gekletst en hem geprobeerd over te halen om in ons kamp nog even verder te feesten, maar vanwege het gebrek aan een extra swag ging die vlieger niet op. Viel te proberen :-) Rond een uur of half 11 waren we terug bij ons kamp en moesten we nog even afwassen. Ach, na een paar biertjes is alles leuk, dus ook dit vonden we zeker geen ramp. Chris was volgens mij wel erg blij toen we uiteindelijk een uur later allemaal braaf in onze swags lagen en hij het licht uit mocht doen :-)