Marijke en Marlous rond de wereld!

Laatste dag Hongkong

Een beroerde nacht en dus een enorm duffe kop toen we wakker werden. Snel onder de douche gesprongen en Marlous het ontbijt laten regelen. "Lag niet aan jou, ik verstond er ook geen zak van!" klonk het al snel van achter de droge kant van het douchegordijn. 20 minuten later werd er een ontbijt gebracht met een snee toast en  een kuipje boter meer dan gisteren, dus slecht was het niet gegaan. Om 12 uur uitgecheckt (later kon echt niet hahaha) en de bagage bij de lobby gestald. Eerst naar de Tin Hau Tempel gelopen en daar de toerist uitgehangen. Terwijl we bezig waren met uitchecken zagen we vanuit n ooghoek staan: typhoon warning category 1. (hmm... als dat maar goed gaat met die vlucht van ons...) Hoewel ze in Thailand dezelfde boedha beelden hadden was de rest van de tempel toch heel anders. Qua bouw, maar ook in kleuren en afbeeldingen. In de Thaise tempels werden meer muurschilderingen gebruikt, hier zijn felgekleurde wandkleden opgehangen en er wordt een enorme hoeveelheid wierrook gebrand. Nadat we uitgekeken waren zijn we bij The Green Peace naar binnen gegaan. Een schattig groen koffietentje met vriendelijk personeel. Bij het derde kopje schoot ze in de lach en zei alleen: "Way too much coffee!" Wij spontaan nog een bakkie en een sandwich besteld. Na de sandwich toch maar verder gegaan en de Lin Fa Kung tempel bezocht. Ook heel mooi, maar hier mochten we helaas geen foto's maken. Het was echt verschrikkelijk benauwd en te warm om te lopen of wat dan ook te doen, dus besloten we in een tram te gaan zitten en zo de stad te bekijken; kop in de wind (alle raampjes stonden open) en genieten maar! Even getwijfeld of we bij Happy Valley uit zouden stappen voor de goed aanbevolen voetmassage bij Happy Feet, maar dit leek ons budget- en tijdstechnisch geen goed plan. Na een dik anderhalf uur sightseeing voor een totaalbedrag van € 0,40 zijn we uitgestapt bij het hotel. Spullen pakken en wegwezen. Als je de trein of metro pakt in Hongkong kom je in een ondergrondse tweede stad terecht. Een stad die bestaat uit meerdere verdiepingen die via liften en roltrappen met elkaar verbonden zijn. Niet vreemd natuurlijk als je bedenkt dat er in Hongkong meer dan 7 miljoen mensen wonen op een oppervlakte die 40x kleiner is dan die van Nederland! Nog logischer als je bedenkt dat van die 1050 km2 minder dan de helft bewoonbaar is omdat de rest uit tropisch regenwoud bestaat.(En wij maar zingen; 15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde...)  Maffe plaats, dat Hongkong...