Marijke en Marlous rond de wereld!

Beestenbende

30-7 Om half 6 ging de wekker, gedoucht, aangekleed en de ontbijtpakketjes uit de koelkast gevist en ons braaf om 6 uur bij het hek gemeld voor de game drive van vandaag. De hoge open 4wd stond klaar en de chauffeur/ ranger deelde dekens uit. Geen overbodige luxe bleek toen we over de snelweg raasden... Het was zo verdomd koud in die bak dat we even het idee hadden dat we ijsberen en pinguïns gingen zoeken in plaats van de big 5. Na een uur  koukleumen kwamen we aan bij de ingang van  het Hluhluwe-Umfolozi park. De zon was er inmiddels wel, maar heel veel warmer was het nog niet. Niet lang nadat we het park ingereden waren zagen we de eerste impala's kudu's en zebra's. Een stukje verderop zagen we twee hyena's rennen. Dit is wel bijzonder omdat hyena's eigenlijk alleen 's nachts actief zijn. Nog voor de koffie zagen we een groep giraffen die van de groene blaadjes van de acaciabomen aan het snoepen waren. Ook wrattenzwijnen gingen rustig door met eten zoeken terwijl wij op nog geen twee meter afstand toekeken. De koffiepauze werd ingekort omdat de ranger een olifant in de gaten had die onze kant op kwam wandelen. Voor we een echte kudde olifanten konden bewonderen moesten eerst nog tegen een groep impala's, kudu's, nyala's, steenbokjes, apen en nog meer wrattenzwijnen aankijken... Heel vervelend ;-). De olifanten waren echt heel mooi om te zien. Er liepen ook wat kalfjes mee die ook zonder problemen dikke takken van bomen braken om ergens bij te kunnen waar ze aan wilden knabbelen. Niet lang nadat we de olifanten hadden gezien zagen we de eerste neushoorn in een rivierbedding liggen. Hij flapperde even met z'n oortjes, maar sliep vervolgens vrolijk verder. Bij een van de waterplassen in het park hadden we van veraf een kudde wildebeesten zien oversteken, maar toen wij er eenmaal waren waren zij natuurlijk al verdwenen. Er waren wel een paar gieren aan het badderen en dat was ook heel mooi om te zien. (Overigens hebben we vandaag buiten groot wild ook heel veel mooie vogels mogen spotten!) Wat later op de dag konden we toch nog wat wildebeesten van dichtbij bewonderen. Een van hen had de gekke vijf minuten en nam vervolgens een zandbad om de parasieten van zich af te schudden. Een wildebeest lijkt overigens een mix van een paar dieren; het heeft de hoorns van een buffel, de strepen van een zebra en de staart van een paard. Op weg naar de lunchplek zagen we een vreemde combinatie. We reden voorbij de neushoorn die in de rivierbedding lag toen ik iets zag bewegen. Eerst dacht ik dat er een jonge neushoorn bij lag, maar toen ik door de verrekijker keek bleek dat er voor de neushoorn een leeuw lag te slapen! De ranger had dit in zijn afgelopen vijf jaar als ranger nog nooit gezien. Er bleek ook nog een leeuwin in de buurt te liggen. Een heel apart gezicht zo bij elkaar! Nadat wij even hadden staan kijken ontstond er een korte file. Kinderen en volwassenen gingen uit de ramen van de auto's hangen om te zien waar wij naar keken... Niet slim, zeker als je je bedenkt dat zo'n leeuw zomaar trek zou kunnen hebben...  We zagen nog meer neushoorns op weg naar de lunch, maar nadat we geluncht hadden stond er een op het punt de weg over te steken en dus stond hij ineens heel dicht bij de auto. Wel ontzettend gaaf om te zien!  Net voor we het park uit wilden rijden zagen we nog een groep bavianen en net buiten het park zagen we ook nog een buffel tussen een groepje impala's en bavianen staan. Vier van de big 5 hebben we in een dag gezien! Heel bijzonder! Ondanks dat we de hele dag eigenlijk alleen maar in de auto hadden gezeten waren we bekaf toen we om 4 uur terug kwamen bij Lalapanzi Lodge. Na een anderhalf uur relaxen zijn we heerlijk gaan eten bij de Ocean Basket; a perfect ending to a perfect day!  Morgen gaan we naar Swaziland, ik ben benieuwd wat ons daar weer te wachten staat!

Natasja

Wow, dat was dus een koud maar zeer indrukwekkend dagje! Zoals je het omschrijft is het net of ik er ook bij ben! Gaaf,ben benieuwd naar de volgende verhalen! Veel plezier met jullie belevenissen en geniet van de vakantie! Maar dat lukt zeer goed zo aan de verhalen te lezen!

Ma en Pa

Vanuit Finland laten we jullie weten dat we genieten van onze vakantie. >Na 2 boottochten bezichtiging van Lubeck, Stockholm en Helsinkie zijn we nu in het 1e hotel. Hopelijk vannacht biijslapen want je moet verdraaid vroeg op. Vanmorgen zellfs om 05.00 uur. Liefs Pa en Ma en geniet nog lekker.

janet

zo weer even alles bijgewerkt kunnen opa en oma t ook lezen ;-) fijn dat jullie t zo naar de zin hebben. groetjes aan luc en erica. xxxjes voor jullie

oma riny en opa johan

bedankt voor jullie gelukwensen voor mijn jaardag.
ook bedankt voor de prachtige ansichtkaart van
zuid afrika die we heden mochten ontvangen.
wat een fantastische reis hebben jullie geboekt
nog veel plezier gewenst.

Aggie

Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!!!!!!!!!!!

groetjes